AKTUELLE UDSTILLINGER

KULTURLABYRINTEN: VORES PERMANENTE UDSTILLING

Håb, tro, fred, sikkerhed, penge og kærlighed – grundene til at rejse er mange. Alle rejsende har stået overfor opgaven at skulle skabe et nyt liv i mødet med et fremmede land, et ukendt sprog og nye naboer. Migration har altid eksisteret og er en del af vores hverdag.

Gennem Danmarkshistorien har immigranter gentagne gange været brikker i interne politiske magtkampe og mediedebatter. De har været vigtig arbejdskraft, væsentlige for landets økonomi og udtryk for danske idealer i internationale aftaler. Nogle blev inviteret, andre fandt selv vej. De blev afvist, tolereret, tålt eller modtaget med åbne arme. Alle har de – ofte uden at vide det – sat spor i historien.

Historien om indvandringen til Danmark er en mosaik af personlige skæbner og historiske begivenheder. Det er politiske dogmer kombineret med pragmatiske løsninger og individuelle valg. Hver enkel historie er sin egen – men knyttet sammen giver migranternes historier på tværs af tid et særligt bidrag til vores fælles historie: Historien om de fremmedes møde med Danmark og om Danmarks møde med verden.

Udstillingen giver indblik i mere end 500 års migrationshistorie.

DE FREMMEDE FORBRYDERE

2. september 2022 – 1. april 2023

Frygten for kriminelle udlændinge er ikke ny i Danmark. Den var også fremherskende for over 100 år siden. Dengang var det primært svenskerne, der figurerede i de danske statistikker over kriminelle udlændinge. Særudstillingen De fremmede forbrydere sætter ansigt på nogle af disse udenlandske skæbner. Bogstavelig talt, da de dømte udlændinge blev foreviget i politiets forbryderfotoalbums.

Hovedparten af de udlændinge, der blev foreviget i politiets forbryderalbums, var ikke hårdkogte og hærdede forbrydere. Mange var almindelige mennesker, såsom tjenestefolk eller arbejdsmænd, der ikke kunne finde arbejde. De hørte til samfundets fattigste, og nogle tyede til kriminalitet.

De historiske forbryderalbums, der er blevet digitaliseret af Genealogisk Forlag, giver os mulighed for at møde en del af vores mere lyssky fortid ansigt til ansigt. De er en påmindelse om, at drømmen om et bedre liv i nye omgivelser til tider brister. Sådan var det også dengang.

Særudstillingen byder derudover på mere spektakulære, pikante og drabelige fortællinger omhandlende udenlandske forbrydere i Danmark. Såsom beretninger om bondefangere, anarkister, fosterfordrivere, hotelbedragere, løsagtige kvindefolk, mandelige sædelighedsforbrydere, voldsmænd samt drabskvinder.

Udstillingen åbnes fredag den 2. september kl. 14.30. Både åbningsarrangement og udstilling er gratis og åbent for alle, der har lyst til at deltage.

Foto: Emma Kirstine Bundesen, født Andersson. Dømt 30 dage for hæleri. Rigsarkivet

NÅR USA MØDER DANMARK

19. november 2022 – 15. januar 2023

Daniel Brophy er en storbykunstner, der bl.a. lader sig inspirere af universets mysterium og spørgsmål som; – hvor vi kommer fra? og – hvor er vi på vej hen? Spørgsmål der begge giver næring til hans fantasi og billedverden. Herfra vokser billeder nu frem, om selve skabelsens handling – ad fremmede templer og scener fra ukendte historier og kulturer.

Brophy har en Bachelorgrad i kunst og kunsthistorie fra Kean University, New Jersey. Hans værker har været udstillet i New York City, New Jersey, Miami, Danmark, Irland m.m.

Daniel Brophy er født og opvokset i New Jersey –  med kirkegang, besøg på det lokale bibliotek og baseballkampe. I dag bor han i Danmark sammen med sin kone og deres tvillingedøtre.

Udstillingen vises i GangGalleriet i Farum Kulturhus.

Fernisering lørdag den 19. november kl. 12.15. Gratis entré.

DEN TREDJE DIMENSION

Thomas Bay har gennem en årrække udviklet sin helt egen stil og arbejder typisk ud fra et tema. Og langt de fleste værker får tildelt en titel – en titel, der hænger uløseligt sammen med billedet.  For nogle af værkerne, er det bedst at kende titlen på forhånd, for at forstå ideen bag motivet. Bays motivverden strækker sig fra farverige psykedeliske mønstre til biomorfe figurer i sarte pasteller. Han værk ”The Lottery of Life” har dog en mere filosofisk tung betydning, da det visualiserer kontrasten mellem den biologiske krop – med dens fysiske behov og det tænkende menneske.

Tomoko Konae er af japansk herkomst og uddannet grafiker fra Osaka Universitet, Japan. Hendes arkitektoniske hæklekunst er udviklet i Danmark, hvorfra hun har arbejdet med skulpturelle væginstallationer siden 2018. Konae hækler “geometriske grafikker”, ikke tekstiler, da de grafiske former fascinerer hende. ”Jeg forsøger at give mine værker originalitet og specialitet, ved at udtrykke specifikke konturer vha. bløde materialer – garn – og hækleteknikker.”