TIDLIGERE UDSTILLINGER
A Basic Guide to Human Rights
2. maj 2024 – 1. august 2024
Da de Forenede Nationer (FN) for 75 år siden forsamlede sig i Paris, udråbte de deres støtte til en ny milepæl i menneskets historie: Verdenserklæringen om Menneskerettigheder. Baggrunden var, at verden ville undgå at gentage de brutale overgreb, som fandt sted under Første og Anden Verdenskrig. Siden da har erklæringen fortalt os, hvordan vi skal behandle andre – og hvordan vi selv har ret til at blive behandlet som mennesker.
Fra den 10. december 2023 og ét år frem markerer Immigrantmuseet 75-året for vedtagelsen af menneskerettighederne. Gennem en række aktiviteter og en udstilling i Farum Kulturhus tager vi temperaturen på menneskerettighederne i vores egen tid.
Foto: Flygtninge i Europa efter Anden Verdenskrig. 1953. Dansk Flygtningehjælp.
DE FREMMEDE FORBRYDERE
2. september 2022 – 1. april 2023
Frygten for kriminelle udlændinge er ikke ny i Danmark. Den var også fremherskende for over 100 år siden. Dengang var det primært svenskerne, der figurerede i de danske statistikker over kriminelle udlændinge. Særudstillingen De fremmede forbrydere sætter ansigt på nogle af disse udenlandske skæbner. Bogstavelig talt, da de dømte udlændinge blev foreviget i politiets forbryderfotoalbums.
Hovedparten af de udlændinge, der blev foreviget i politiets forbryderalbums, var ikke hårdkogte og hærdede forbrydere. Mange var almindelige mennesker, såsom tjenestefolk eller arbejdsmænd, der ikke kunne finde arbejde. De hørte til samfundets fattigste, og nogle tyede til kriminalitet.
De historiske forbryderalbums, der er blevet digitaliseret af Genealogisk Forlag, giver os mulighed for at møde en del af vores mere lyssky fortid ansigt til ansigt. De er en påmindelse om, at drømmen om et bedre liv i nye omgivelser til tider brister. Sådan var det også dengang.
Særudstillingen byder derudover på mere spektakulære, pikante og drabelige fortællinger omhandlende udenlandske forbrydere i Danmark. Såsom beretninger om bondefangere, anarkister, fosterfordrivere, hotelbedragere, løsagtige kvindefolk, mandelige sædelighedsforbrydere, voldsmænd samt drabskvinder.
Udstillingen åbnes fredag den 2. september kl. 14.30. Både åbningsarrangement og udstilling er gratis og åbent for alle, der har lyst til at deltage.
Foto: Emma Kirstine Bundesen, født Andersson. Dømt 30 dage for hæleri. Rigsarkivet
BREAKING THE SILENCE
21. januar 2023 – 5. marts 2023
Yazidierne er et kurdisk mindretal bosiddende i de bjergrige egne af Nordirak samt i Georgien, Armenien og Syrien. En del er emigreret til Europa. Yazidiernes religion er monoteistisk og menes at være over 4000 år gammel. Gruppen betegnes også ezidi og yezidi. I sommeren 2014 begik Islamisk Stats grusomme overgreb på alle, der ikke underkastede sig deres rigide tolkning af islam. Mænd blev henrettet. Kvinder blev voldtaget. Og unge piger blev solgt som sexslaver til terrorbevægelsens krigere. Islamisk Stat skabte rædsel overalt, og befolkningen flygtede over hals og hoved.
Udstillingen Breaking the Silence omfatter malerier udført af yazidikvinder, som er blevet forfulgt, misbrugt og solgt som sexslaver af Islamisk Stat. Kig forbi til tankevækkende malerier og personlige fortællinger fra Irak.
Pigerne og kvinderne modtager traumebehandling gennem nødhjælps- og udviklingsorganisation Mission Øst, hvor de blandt andet bruger maleri til at bearbejde deres traumer.
Ved at male får de sat begreber på de uhyrlige overgreb, de har oplevet, mens de var fanget som sexslaver af Islamisk Stat.
NÅR USA MØDER DANMARK
19. november 2022 – 15. januar 2023
Daniel Brophy er en storbykunstner, der bl.a. lader sig inspirere af universets mysterium og spørgsmål som; – hvor vi kommer fra? og – hvor er vi på vej hen? Spørgsmål der begge giver næring til hans fantasi og billedverden. Herfra vokser billeder nu frem, om selve skabelsens handling – ad fremmede templer og scener fra ukendte historier og kulturer.
Brophy har en Bachelorgrad i kunst og kunsthistorie fra Kean University, New Jersey. Hans værker har været udstillet i New York City, New Jersey, Miami, Danmark, Irland m.m.
Daniel Brophy er født og opvokset i New Jersey – med kirkegang, besøg på det lokale bibliotek og baseballkampe. I dag bor han i Danmark sammen med sin kone og deres tvillingedøtre.
Udstillingen vises i GangGalleriet i Farum Kulturhus.
Fernisering lørdag den 19. november kl. 12.15. Gratis entré.
DEN TREDJE DIMENSION
19. november 2022 – 8. januar 2023
Thomas Bay har gennem en årrække udviklet sin helt egen stil og arbejder typisk ud fra et tema. Og langt de fleste værker får tildelt en titel – en titel, der hænger uløseligt sammen med billedet. For nogle af værkerne, er det bedst at kende titlen på forhånd, for at forstå ideen bag motivet. Bays motivverden strækker sig fra farverige psykedeliske mønstre til biomorfe figurer i sarte pasteller. Han værk ”The Lottery of Life” har dog en mere filosofisk tung betydning, da det visualiserer kontrasten mellem den biologiske krop – med dens fysiske behov og det tænkende menneske.
Tomoko Konae er af japansk herkomst og uddannet grafiker fra Osaka Universitet, Japan. Hendes arkitektoniske hæklekunst er udviklet i Danmark, hvorfra hun har arbejdet med skulpturelle væginstallationer siden 2018. Konae hækler “geometriske grafikker”, ikke tekstiler, da de grafiske former fascinerer hende. ”Jeg forsøger at give mine værker originalitet og specialitet, ved at udtrykke specifikke konturer vha. bløde materialer – garn – og hækleteknikker.”
УКРАЇНА – KRIGENS DILEMMAER
28. juni 2022 – 31. august 2022
Den 24. februar ændrede verden sig. For første gang i årtier, flygter mennesker fra bomber og granater, der falder på europæisk jord. Flere millioner ukrainere har på et øjeblik skulle træffe den svære beslutning om at forlade deres hjem, deres familier og deres venner. Denne beslutning har været fulgt af en række valg, dilemmaer og tilfældigheder. Hvor skal jeg tage hen? Hvordan kommer jeg frem? Hvor skal jeg bo? Hvordan skal jeg forsørge mig selv? Var det den rigtige beslutning at tage afsted? Og hvornår skal jeg vende hjem igen?
På den anden side af Ukraines grænser, har krigen ligeledes fået millioner af mennesker til at træffe et valg. Et valg om at smide alt hvad de har i hænderne for at køre til grænsen og hjælpe flygtninge i sikkerhed. Et valg om at åbne deres hjem for nogle komplet fremmede mennesker, og tilbyde dem et trygt sted at bo. Et valg om at donere en t-shirt, en gammel cykel eller en ældre telefon til dem, der ankommer uden noget.
Disse valg, dilemmaer og tilfældigheder har ført over 150 ukrainere til Furesø, hvor de er indkvarteret hos de mange Furesøborgere, der har valgt at stille deres hjem og hjælp til rådighed. Det er netop deres personlige historier som er i fokus, når Immigrantmuseet åbner udstillingen “УКРАЇНА” på Ukraines grundlovsdag d. 28. juni 2022. Udstillingen er gratis og vil kunne ses i Farum Kulturhus’ foyer frem til 31. august.
DØD OG BEGRAVET – ENDEN PÅ EN REJSE
01. september 2021 – 23. juli 2022
Udstillingen afkoder kulturhistorien bag forskellige begravelsestraditioner på kirkegårde og gravpladser i Danmark. Fokus er på udvalgte grupper af indvandrere, religiøse minoriteter samt flygtninge, der gennem tiden er døde og begravet i København.
Udstillingen tager udgangspunkt i Sankt Petri Kirkes gravkapeller, Mosaisk Nordre Begravelsesplads, Assistens Kirkegård samt Vestre Kirkegård. Disse fire kirkegårde og gravpladser vidner om, at indvandring er et tidløst fænomen. Samtidig udgør de et kulturelt prisme, hvorfra man kan belyse centrale indvandrergrupper i dansk kulturhistorie.
BLANDT GRØNLÆNDERE I DANMARK
11. marts 2022 – 1. juli 2022
Gennem fortællinger fra grønlandske informanter formidler udstillingen komplekse erfaringer, der findes blandt grønlændere i Danmark.
Om identitet. Om at være delt mellem to kulturer og to sprog. Om hvad “hjem” betyder.”
Knud Rasmussens Hus står bag udstillingen, som kan opleves på Immigrantmuseet frem til sommer. Herefter vil den rejse rundt til 4 grønlandske huse i Danmark.
Udstillingen er en del af det store Creative Europe-projekt Identity on the Line. Projektet samler historier og vidnesbyrd om migration og identitet i 7 forskellige europæiske lande. Projektet kulminerer i en fællesudstilling, der vandrer mellem landene – og som kommer til Danmark til sommer.
PÅ VEJ MOD EN NY TILVÆRELSE
28. marts 2022 – sommer 2022
Oplev den lille pop-up-udstilling ‘På vej mod en ny tilværelse’, der sætter fokus på de evakuerede afghanere og de ukrainske flygtninges nye tilværelse og liv i Danmark.
I udstillingen vises genstande, som museet aktuelt har samlet ind og er på vej til at blive en del af museets samling.
Genstandene skiftes løbende ud i takt med, at indsamlingen udvides.
Udstillingen kan opleves i Farum Kulturhus.
POSTCARDS FROM…
16. januar 2022 – 27. april 2022
Med stærke portrætter og personlige fortællinger åbner udstillingen et vindue til nogle af de mange steder i verden, hvor mennesker må flygte fra deres hjem og dem de holder af, til et nyt land og en ofte uvis fremtid.
Fotograf Martin Thaulow har siden 2014 arbejdet for at sætte ansigt på mennesker på flugt i ind- og udland, herfra skildrer han i øjenhøjde personerne og deres svære vilkår. Materialet er blevet til under flere end 40 rejser, hvor Martin Thaulow har mødt, interviewet og fotograferet de fordrevne dér, hvor personerne opholder sig.
Det er de statsløse, dem som kom til Danmark og er blevet integreret, og dem som aldrig nåede hertil. Udstillingen berører tortur, krigens ofre, adskillelse, afsavn, men også håbet og drømmene.
Med udstillingen ønsker Refugee Today at sætte et andet perspektiv på massebetegnelsen ‘flygtning’ ved at portrættere hvert menneske som et individ med et navn, et ansigt og en historie. I dag er antallet af fordrevne på verdensplan nået 82.4 millioner menneskeliv. Det er en forøgelse på mere end 20 millioner siden Martin Thaulow begyndte sit arbejde i 2014.
SIKHERNE I DANMARK – MEET THE SIKHS
Selvom sikherne kom til Danmark for over 50 år siden, er det ikke mange, der kender menneskene bag de farvestrålende turbaner og den karakteristiske musik kirtan. Med særudstillingen Sikherne i Danmark – Meet the Sikhs sætter Immigrantmuseet i det nye år fokus på sikh-samfundets historiske rødder, religiøse livsanskuelser og danske forbindelser.
Sikhernes historie er både lang og kompliceret med dybe rødder i grænseområdet Punjabs frodige landskab, religiøse diversitet og kosmopolitisk historie. I en dansk kontekst kan religionen betragtes som relativ ny. I slutningen af 1960’erne dukkede de første sikher op i Danmark som arbejdsmigranter, og sidenhen ankom også flere som flygtninge eller familiesammenførte. Med under 2000 danske medlemmer er sikherne en lille minoritet i Danmark, men er verdens femte største religion med omkring 30 millioner følgere.
Immigrantmuseet har med særudstillingen inviteret det danske sikh-samfund inden for og helt ind i det maskinrum, der arbejdes i, når nye udstillinger skabes fra bunden. I er tæt samarbejde med dynamiske enkeltpersoner og foreningerne Øst Punjab Kulturforening og Sikh Ungdom giver udstillingens tekster og genstande indblik i kulturen, religionen, Punjabs historie og ikke mindst sikhernes rejse til Danmark.
I løbet af foråret åbner museet dørene for en sikh-festival, der med filosofiske foredrag, mad, musik og måske yoga på programmet kommer til at skabe liv i lokalerne. Udstillingen er støttet af Nordea-fonden og indgår også som praktisk casestudie i forskningsprojektet Religion – Levende Kulturarv, der er støttet af Velux Fonden.
LOVE AT LAST SIGHT
Lørdag d. 7. september 2019 åbner Immigrantmuseet dørene for udstillingen ”Love at last sight”. Udstillingen af kunstnerparret Ana Pavlovic og Vladimir Tomic, begge uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, er støttet af Statens Kunstfond og det er første gang den vises på et dansk museum.
Udstillingens værker tager udgangspunkt i den universelle følelse af fremmedgørelse mennesker oplever, når de migrerer eller flygter til et nyt land. Værkerne udgør både video, lydinstallationer samt fotografier, sammensat af biografisk materiale indsamlet fra flygtninge og migranter fra Balkanområdet. Alle i dag bosat i Skandinavien. Materialet er indsamlet i perioden 1992-2007, fra de første dages indtryk og oplevelser til ca. 25 år efter ankomsten, hvor livet er markant forandret.
På udstillingen Love at Last Sight bliver vi præsenteret for flere værker, der er blevet præmieret indenfor de sidste par år. Værket ”Letters” af Ana Pavlovic udgøres af to store pavilloner, hvor vi bag florlette gardiner, bliver inviteret ind i en intim hjemlig atmosfære. Pavlovic kom til Danmark som 22-årig fra Serbien og et bombet barndomshjem i Beograd og startede forfra i livet. Hendes værker fokuserer på den menneskelige psyke, på fremmedgørelse og på dikotomien mellem Øst- og Vesteuropa. Udstillingen er altså skabt udfra kunstnerparrets egne erfaringer som hhv. flygtning fra Kroatien og migrant fra Serbien, i kombination med det hudløst ærlige materiale fra mange andre. De er brevvekslinger mellem mor og migreret datter, der røber både intime tanker og refleksioner fra kvinder som har matte træffe svære og nogle gange kontroversielle beslutninger. Vi bliver mødt i øjenhøjde med fortællinger om succes og det modsatte.
Læs mere om kunstnerne her:
PÅ FLUGT
På flugt er en udstilling, der handler om især syriske men også andre flygtninges oplevelser under deres flugt til Danmark.
Gennem genstande og beretninger, fortælles om livet i de midlertidige flygtningelejre i Europa; om de flygtendes videre skæbner og forsøg på at skabe sig en meningsfuld tilværelse midt i kaos. Udstillingen er et stykke nutidshistorie, der også skildrer de forskellige reaktioner, danskerne udviste under den første bølge af flygtninge i 2015. Nogle skænkede kaffe og stod klar med varmt tøj, andre satte hjemmelavede skilte op, som viste vejen ud af Danmark. På Flugt viser alle reaktioner. Udstillingen handler ikke om flygtningedebatten og tager ikke stilling. Det overlader museet til publikum.
Udstillingen er blevet til i samarbejde med Nationalmuseet og har inden Immigrantmuseet været vist på blandt Moesgaard Museum og Tøjhusmuseet.
Udstillingen er støttet af Sportgoodsfonden.
MIGRANT
Vi har alle migrantens DNA gemt i os. For uanset om vores øjne er blå eller brune, så er vi efterkommere af migranter. Det Danmark, vi kender i dag, blev skabt og formet af migranter, der kom til, men også danske migranter er draget ud og har sat aftryk på omverdenen.
Men hvordan er det at leve som migrant, at forlade det velkendte til fordel for noget nyt? Er der ligheder i de erfaringer, som migranterne har gjort sig, der overskrider tid, sted og kultur? Kan tyrkiske og rumænske migrgle af de mennesker, som har forladt det velkendte og trygge hjemland og er draget ud i verden i håbet om et bedre liv. Hør blandt andet historien om fugleelskeren Mehmet, om Mies farmor, der taler som dronningen og om drengen Marius, der i USA i 1892 skriver brev til sin ven Laurits hjemme i Danmark. Udstillingen byder også på aktuelle fortolkninger af migration lavet af bl.a. kunstfotografen Diana Velasco og kunstnergruppen og internetfænomenet Gigis.
Udstillingen kunne opleves fra den 16. september til den 1. marts 2018 på Immigrantmuseet.
ROEPOLAKKERNE
Roepolakkerne er et projekt som skal genkalde historien om den første bølge af kvindelige polske indvandrere der kom til Danmark i 1893 for at arbejde i roemarkerne på Lolland og Falster.
Projektet udføres af kunstneren og designeren Zaneta Kruszelnicka, skaberen af varemærket Zan Kru, i samarbejde med Polens Ambassade i København og Immigrantmuseet.
Hun er tøjdesigner, og hun har udforsket formen på den skjorte der dengang såvel som nu var en fast del af arbejdsuniformen. Projektet handler om kvindernes fysiske og psykiske styrke, målbevidsthed og sammenhold som kan genfindes i nutidige emigranters historier og i håndlavede påtryk på tøjet.
Zaneta Kruszelnicka eksperimenterer med påklædningens form og funktion og skaber en konceptuel mode der samtidig er praktisk. Det symbolske indhold i håndarbejde som fletning og spinding har gjort hende opmærksom på tekstilernes narrative potentiale. Hun betragter fremstillingsprocessen bag tøj som en historie der er værd at fortælle, og derfor udstiller hun tit klædedragtens konstruktion.
Påtrykkene er udført af kunstneren Marie Apoleika.
UDVANDRERNE
Den nye særudstilling, Udvandrerne, er rejst hele vejen fra Museum Mors og står nu i Immigrantmuseets lokaler frem til jul. Udstillingen tager udgangspunkt i lokalhistorien og fortæller i personnære beretninger om morsingboer, der udvandrede til Amerika i slutningen af 1900-tallet i deres søgen efter lykke og et bedre liv.
Det er den lille historie, der her er med til at formidle den store fortælling om et kapitel af Danmarkshistorien, hvor mere end 10 procent af den danske befolkning udvandrede i perioden 1860-1920.
Til åbning af udstillingen Udvandrerne var der samtidig forpremiere på Tamra Rosannes nyeste album ”Divided Heart”, der tager udgangspunkt i breve og arkivmateriale fra danske udvandrere til USA.
Foto: Det Danske Udvandrerarkiv.
AMERIKANSKE HORISONTER, DANSKE RØDDER
Velkommen til en særudstilling der handler om at tage af sted. Og at finde hjem. Et nyt hjem langt hjemmefra.
Særudstilling består af to hoveddele;
Første del handler om danske udvandrere og deres efterkommere i USA og hvilke genstande der har været og er vigtige for dem i bevaringen af deres danske kulturarv.
Anden del handler om en ganske særlig dansker, der udvandrede til USA i 1830, nemlig Peter Lassen fra Farum.