S/S NORGES UNDERGANG

S/S Norge var et passagerskib, som sejlede fra København til Norge og herfra til New York, overvejende med udvandrere. Skibet blev bygget i 1881 i Glasgow og havde en dampmaskine, som gav det en fart på 10 knob (ca. 20 km/t). Det havde desuden plads til 1100 passagerer i tre prisklasser.

I juni 1944 sejlede S/S Norge fra København over Oslo og Kristiansand og derfra videre mod New York med 68 besætningsmedlemmer og 727 passagerer.

Efter afgangen fra Kristiansand sejlede S/S Norge i nordvestlig retning til Pentland Firth, et stræde mellem det skotske fastland og Orkneyøerne. Den egentlige kurs skulle havde været den nordlige kurs forbi klippeøen Rockall, men kaptajnen, Valdemar Gundel, og så ingen fare i det. Han gik ud fra, at man ved godt vejr og et roligt hav rettidigt kunne bemærke den opdukkende klippeø og sejle uden om den. Gundel havde dog ikke taget i betragtning, at der var meget stærk strøm i området. Strømmen bragte S/S Norge ud af kurs, og på trods af flere forsøg på at få skibet på ret kurs igen, lykkedes det ikke Gundel.

Kollisionen og undergangen

Den 28. juni kl. 07.45 ramte S/S Norge det til Rockall tilhørende klipperev Helen’s Reef og løb på grund. Da skibet bevægede sig med bølgerne, mente kaptajnen, at man ikke sad fast på revet, men kun havde strejfet det.

Gundel befalede “fuld kraft tilbage” for at komme væk fra revet, men det hjalp ikke. Skibet var slået læk og var så stærkt beskadiget, og indtog flere steder så meget vand, at skibet fik slagside.

Gundel befalede, at redningsbådene skulle sænkes ned i havet, men der var ikke nok redningsbåde til alle. Skibets 8 redningsbåde var således kun beregnet til i alt ca. 250 personer.

På det synkende skib herskede der katastrofale tilstande. Bådsdækket blev hurtigt overfyldt med panikslagne passagerer, som søgte efter svømmeveste og stormede til bådene. Mange af dem var kun iført nattøj eller var halvnøgne.

En redningsbåd sank kort efter den var kommet i vandet, fordi den var overfyldt, en anden kæntrede efter den ramte vandet. En båd sad endnu fast på skibet, da S/S Norge gik under. 20 minutter efter sammenstødet sank skibet med flere hundrede mennesker ombord.

Det lykkedes kun fem ud af otte både at komme fri af skibet. Kaptajn Valdemar Gundel blev til det sidste på broen og blev efter S/S Norges undergang trukket op af havet af en af bådene.

Redningen

De fem redningsbåde drev langt fra hinanden og blev først fundet flere dage efter. De tyndt klædte passagerer måtte udholde regn og store bølger og havde hverken vand eller proviant ombord. Flere af passagererne i bådene døde, før redningen kom.

Forliset kostede i alt 610 af de 795 ombordværende livet – mestendels russisk-polske og skandinaviske migranter. Det er dermed dansk skibsfarts hidtil alvorligste ulykke.

Immigrantmuseet