SIKHISMEN SOM RELIGION OG FILOSOFI

Guru Nanak

Sikhismen er verdens femtestørste religion, og den blev stiftet af Guru Nanak i 1400-tallet. Der er omkring 30 millioner sikher i verden, hvoraf størstedelen er bosiddende i Indien. Derudover har lande som USA, Canada, England og Italien store befolkningsgrupper af sikher. Sikhismen er en monoteistisk religion og bruger navnet ”Vaheguru” om Gud. Løst oversat betyder Vaheguru ”Lyset, der bringer mennesket ud af mørket”. Vaheguru opfattes som et universelt lys, der transcenderer og gennemstrømmer universet og hver enkelt skabning. Gud anses for at være hævet over menneskelige egenskaber såsom køn, frygt og had.

Værdigrundlag

Sikhismens grundlæggende værdier er retfærdighed og ligestilling mellem alle mennesker. Sikherne søger i deres hverdag at efterleve de tre kernebegreber simran, seva og sangat. Simran er den åndelige praksis og består af meditation på mantraet ”Vaheguru” i de tidlige morgentimer. Seva handler om at udføre frivilligt arbejde til gavn for andre. Det kan være i templet, men også i verdenen uden om i form af lektiehjælp til børn, uddeling af mad til fattige eller indsamling af penge til katastroferamte. Sangat er et fællesskab eller en vennekreds, der støtter, udfordrer og hjælper én på den personlige og spirituelle vej. Tilsammen lærer disse tre kernebegreber det enkelte menneske at leve et åndeligt, velgørende og selvudviklende liv.

Fotos: Immigrantmuseet.