PUNJAB – DE FEM FLODERS LAND

Områdets navn

På det persiske sprog farsi betyder Punjab “de fem vande”, hvilket refererer til områdets fem floder: Jhelum, Chenab, Ravi, Sutlej og Beas. Med udspring i den frodige Indusdal løber floderne gennem både Indien og Pakistan. Siden oldtiden har Punjab været kendt for avanceret landbrug og højtudviklede civilisationer såsom Harappa-civilisationen. Også i dag er Punjab et frodigt, højtkultiveret landområde, hvor størstedelen af befolkningen dyrker ris og korn og driver kvægbrug f.eks. med vandbøfler.

Punjab i dag

I dag er Punjab opdelt i Vestpunjab og Østpunjab. Baggrunden for adskillelsen skal findes i Indiens løsrivelse fra Storbritannien i 1947. På grund af sin geografiske beliggenhed blev Punjab delt mellem de nye nationalstater Indien og Pakistan. Hvor Østpunjab tilgik Indien, tilgik Vestpunjab Pakistan. I 1966 blev Østpunjab yderligere opdelt i en sikh domineret delstat, Punjab, og en hindu-domineret delstat, Haryana.

Delstaten Punjab er med sine 50.000 km2 lidt større end Danmarks 43.000 km2. Set i forhold til Danmarks indbyggertal på 5.6 millioner er Punjab dog markant tættere befolket med omkring 30 millioner indbyggere. Selvom Danmark er Europas mest opdyrkede land med omkring 60 % kultiveret jord, overgås danskerne af Punjab, hvor 84 % af delstaten er omlagt til landbrugsareal. Af ovenstående grunde er Punjab også kendt som Indiens kornkammer.

Fotos: Immigrantmuseet.