Omtale og billeder

Lørdag d. 16. september åbnede særudstillingen Migrant med et brag af et besøgstal på 300 gæster. Hele Farum Kulturhus summede den dag af god stemning, Integrationsrådet afholdt ”Farverige Furesø”, og stemningen var høj på tværs af mange kulturer. Og netop dét tema slog borgmester, Ole Bondo Christensen an fra scenen, hvor han åbnede udstillingen.

Udstillingen omhandler arbejdsmigranter og deres efterkommere. Den finder fælles træk på tværs af tid og sted. Ved åbningstalen sagde museumschef Cathrine Kyø Hermansen således:

”Den handler om de 300.000 danskere, der i perioden 1850-1920 krydsede Atlanten og efter en lang og hård rejse blev modtaget på Ellis Island i det forjættede Amerika. Den handler også om de danske udvandrere, der tog til Argentina og Australien. Og om de tusinde tyrkiske gæstearbejdere, der i 1960’erne kom til Danmark. Om rumænske migranter, der som den største gruppe i nyere tid kommer til landet for at søge arbejde. Og om efterkommere, der stadig holder traditioner i hævd, fejrer dansk jul og besynger medisterpølse og æbleskiver.”

Ambitionen har været at lave en udstilling bygget på forskning, men som samtidig formidler i øjenhøjde. Derfor har museet indgået et anderledes samarbejde med bidrag fra både kunstfotograf Diana Velasco, der med sine stemningsfulde portrætter gik under huden på flere af dagens gæster.

Kunstnergruppen Gigis, der ikke er bange for at give alle et samfundssatirisk spark bagi, har med deres tegnefilm lavet en nutidig tolkning af temaet migration. Gruppen har i forvejen mere end 74 tusind følgere på Facebook, og store mainstream medier såsom DR har også fået øjnene op for Gigis. Med denne tegnefilm som er lavet specielt til Immigrantmuseets udstilling, går museet planken ud og griber ud efter det helt unge publikum.

Med fokus på arbejdsmigranter og deres efterkommere er udstillingen et resultat af et unikt samarbejde mellem Aalborg Universitet, Det Danske Udvandrerarkiv og Immigrantmuseet. Udstillingen bygger dels på forskning herfra og delvist på museet egen research, og hele projektet er støttet rundhåndet af Det Obelske Familiefond.

Udstillingen kører til og med 1. marts 2018, hvorefter den vandrer videre til Aalborg Stadsarkiv.

Du kan nedenfor i billedgalleriet se udvalgte billeder fra dagen.